Klas 7 en 8
De klassen 7 en 8 vormen samen de middenbouw. Kenmerkend voor deze klassen is dat ze, net als op de onderbouw (basisschool), een eigen klassenleerkracht hebben die de meeste lessen zelf verzorgt. In klas 7 en 8 zitten de leerlingen van verschillende niveaus nog allemaal bij elkaar in heterogene groepen. Binnen de (vak)lessen wordt gedifferentieerd.
Klas 9
Vanaf klas 9 hebben de leerlingen geen klassenleerkracht meer, maar een mentor. Ook in klas 9 zitten de leerlingen van verschillende niveaus nog bij elkaar in de klas. Wel wordt er middels tempogroepen rekening gehouden met de verschillende tempo’s waarin leerlingen door de stof heengaan. Dit geldt voor wiskunde en voor de talen Duits en Frans. Aan het einde van de 9e klas wordt de examenrichting van de leerling definitief bepaald, en hebben de leerlingen een profiel gekozen dat zij vanaf klas 10 gaan volgen.
Klas 10
In klas 10 worden de groepen opnieuw samengesteld. De leerlingen die dit jaar het Mavo-examen gaan doen vormen een klas waarmee zij de lessen op hun niveau aangeboden krijgen. De focus ligt op examenvoorbereiding. Deze klas heeft een eigen mentor. Leerlingen die het Mavo-examen halen met een extra (7e) vak in hun pakket kunnen doorstromen naar klas 11Havo. Hierover vindt altijd een adviesgesprek plaats om een passend vakkenpakket samen te stellen.
Leerlingen die havo/vwo gaan doen, volgen gedeeltelijk maatwerktrajecten. Zij krijgen hierbij een mentor-coach die hen persoonlijk begeleidt. Een deel van de lestijd werken de leerlingen op een leerplein waar hun coach, maar ook vakdocenten, geregeld aanwezig zijn en waar een onderwijsassistent structureel aanwezig is voor het toezicht en overige begeleiding.
Maatwerktraject bovenbouw havo/vwo
Leerlingen die vanaf klas 10 de h/v examenroute volgen, volgen op basis van positief advies van het docententeam een aantal vakken ‘op maat’. Bijvoorbeeld binnen de Havo een aantal vakken op VWO niveau waarbij deze in klas 12 met deelcertificaten op VWO niveau kunnen worden afgesloten. Leerlingen behalen zo een Havodiploma met VWO-certificaten.
De meeste vaklessen vinden plaats in heterogene havo-vwo groepen. We maken deze keuze mede op basis van de kleinschaligheid van onze school, waardoor het maatwerk ook goed gerealiseerd kan worden. Omdat leerlingen een deel van de lestijd zelf vormgeven op het leerplein, vraagt deze havo-vwo route een bepaalde mate van zelfstandigheid van de leerling.